Szakmai kirándulások
  • 2021. szeptember 30. Kirándulás Csornára és a Hanságba

• 2021. szeptember 10. Kirándulás Szentendrére;

• 2021. augusztus 31. Kirándulás Jásdra.

• 2021. július 8. Kirándulás Pajkaszegre;

• 2019. április -Budapest: Puskás Ferenc Stadion- Nemzeti Táncszínház-Gül Baba türbéje;

• 2018. szeptember - kastélylátogató körút: Perkáta-Kápolnásnyék-Lovasberény;

• 2018. április -Tapolca- Sümeg-Devecser;

• 2017. június - Tác, Gorsium, Pompei;

2021.szeptember 30. Csorna-Hanság

2021.09.30. Csorna - Hanság kirándulás. Esőben indultunk - napsütésben érkeztünk. Meglátogattuk a csornai Premontrei Apátságot. Ezután  a Hanság élővilágát láthattuk kiállításban és élőben. Néhány kép ízelítőül.

A képeket Galambos Ottó készítette.

2021.szeptember 10. Szentendre.

Szeptember 10-én egy 40 fős csoport indult Székesfehérvárról Budapestre vonattal, majd onnan hajóval Szentendrére. A hajóállomáson Bogdány nevű hajó várt ránk, mellyel eljutottunk Szentendrére. Jártunk a MikroCsodák múzeumában, ahol 15 db a világon egyedülálló alkotás látható. Az anyaguk többnyire arany és egyéb különlegesség, mint pl. fél kökénymag, speciális pókháló, félbevágott rizsszem. A magyarországi szerb ortodox egyház  püspöki széktemplomot is megtekintettük. A templom belseje és berendezése kimagaslóan értékes. Ezután a Kovács Margit múzeum látogatása következett, ahol az emberközeli témák, a mitológiai, bibliai történetek egy szerethető, ismerős világot teremtenek. Voltunk a Szamos Marcipán múzeumban is. Mielőtt haza indultunk volna még villámlátogatást tettünk a Margit szigetre, ahol a csodálatos szökőkutat láthattuk zenével, fényekkel. Mindezen élményért  köszönet illeti a Budai házaspárt.

2021.augusztus 31. Jásd

Jásdi kirándulás

2021. augusztus 31-én Jásdra kirándultunk Budai Lászlóné Margitka vezetésével.

Volt kolléganőnk Nagyné Lukács Valéria szülőfaluja Jásd. Egy cikkben fedeztem fel, hogy a külföldön élő Nagy Bogi kiállítása nyílt meg itt.

Kiváncsivá tett, megszerveztük, elmentünk, feledhetetlen élmény volt a kiállítás. Ebből és a szépséges Jásdról néhány kép.

* * *

2021.július 8. Pajkaszeg (Pilisszentlélek)

2019 április
Budapest: Puskás Ferenc Stadion- Nemzeti Táncszínház-Gül Baba türbéje.

• Puskás Ferenc Stadion

• Nemzeti Táncszínház

2018.szeptember 26.

Kastélylátogató körút:  Perkáta - Kápolnásnyék - Lovasberény

A már hagyományosnak tekinthető őszi kirándulás keretében „kastélylátogató körutat” szervezett az Arév Baráti Kör.

2018.szeptember 26-án ismét egy tele-busszal kezdtük meg a kirándulásunkat. Első utunk Perkátára vezetett, ahol megtekintettük a Győry-kastélyt.

A kastély munkatársaitól megtudtuk, hogy 2016. augusztusában adták át a felújított épületet és környezetét. Mint elmesélték, Perkáta múltjában a 18. sz. utolsó negyedétől a Győry család játszotta a legnagyobb szerepet. Radványi Győry Ferenc 1775. június 25-én kapta meg Perkátát a grófi címmel együtt Mária Teréziától. A Klasszicista kastély 1820 körül épült. Sajnos, a tervezője nem ismert. Ma, a felújított kastély művelődési célokat szolgál: könyvtár, falumúzeum és egyéb kiállítási termek, klubtermek találhatók, illetve zeneoktatás is folyik benne. A kastély és a körülötte levő park megfelelő színtere lehet egy-egy rendezvénynek, mivel maga a környezet kellemes hangulatot áraszt. A termek kiválóan alkalmasak kiállítások megrendezésére, a kastélykert árnyat adó fái pedig sétálásra, nézelődésre, beszélgetésre ösztönöznek. Külön érdekességként említhető meg a „kínai terem” ahol interaktív módon mutatják be a Huahszing nevű kínai testvérvárost. Mint megtudtuk Perkátának van a legrégebbi kínai kapcsolata Magyarországon, de Kínában is az egyik legrégebbi hivatalos testvér-települési kapcsolat Peking egyik kerületéé (Huahszing) és Perkátáé. Perkáta és a Kínai Népköztársaság kapcsolata 1960-ig nyúlik vissza, amikor is a perkátai mezőgazdasági termelőszövetkezettel alakított ki kapcsolatot a Peking melletti Huahsziang népi kommunája.

Győry-kastély, Perkáta

„Ha már Perkátán vagyunk”  címmel átrándultunk a kastélytól pár száz méterre található Retro magángyűjtemény megtekintésére. Rajcsányi László már évtizedek óta gyűjti a régi tárgyakat és használati eszközöket. Óriási a felújított és működőképes kerékpár és a motorkerékpár gyűjteménye, de vannak régi rádiók, televíziók és még számítógépek is. Rajcsányi úr a magánházánál mutatta be a gyűjteményét, de mint megtudtuk, az épület megtelt, de hamarosan a kastélyban kap nagyobb lehetőséget.

Rajcsányi László a kerékpárgyűjteményével

Utunkat ezután Kápolnásnyék felé vettük, s meglátogattuk a Dabasi Halász-kastélyt.

Mint megtudtuk, a dabasi Halász család a XIX. század első felében klasszicista kúriát emelt a településen, melyet 1930 körül jelentősen kibővítettek és neobarokk stílusban átalakítottak.

2016-ban avatták fel a kápolnásnyéki Halász Gedeon Központot, azaz a megújult Dabasi Halász-kastélyt, a 1,5 hektáros kastélyparkot és az ún. eseményközpontot. Az épület kiállítótér és rendezvény-központként üzemel. Jelenleg Tótvári Tóth István festőművész kiállítása tekinthető meg.

Dabasi Halász-kastély, Kápolnásnyék

Ezután, kis kitérővel, Alcsútdobozra mentünk egy finom ebédre, majd Lovasberény felé vettük az utunkat. Lovasberénybe érve kétfelé váltunk, s az egyik csoport a Cziráky kastélyt tekintette meg, míg a csoport másik fele a Lenke Galériát, azaz az Ütő Endre egykori operaénekes, operaház-igazgató emlékházát.

A Székesfehérvárhoz közeli Cziráky kastélyban Fazekas József úr, lovasberényi  helytörténész igen lelkesen kalauzolt bennünket, s mesélt a csodálatos adottságú kastély történetéről és hányatott sorsáról. Reménykeltő lehet az, hogy egy sikeres kastély-felújítási pályázat segítségével hamarosan megújulhat a kastély, s válhat a környék kulturális központjává.

Cziráky-kastély Lovasberény

Cziráky-kastély,  Lovasberény

A Lenke Galériában találhatók Ütő Endre operaénekes, kerámia- és faragószobrász munkái, amelyek néprajzi gyűjteményként szerepelnek. A galéria 1798-ban épült védett műemlékház. Ütő Endre operaénekes 1998-ban az 1798-ban épült parasztház istállójából és a felette lévő szénapadlásból nyitotta meg a Lenke Galériát. A 120 esztendős épületben, a Galériában Dávid Lenke asszony, a néhai Ütő Endre felesége kalauzolt bennünket. Itt is óriási élményekkel gazdagodtunk.

Lenke galéria

Lenke galéria, Lovasberény

A kastélyprogram a késő délutáni órákban fejeződött be, s a csapat elégedetten tért haza Székesfehérvárra. Kígyóssy Laci barátunk, a már hagyományos módon, ismételten igen felkészülten segítette a tartalmas programok megvalósulását.  Nagy János

2018. április

Tapolca-Sümeg-Devecser

2017 június,  Tác-Gorsium-Pompei

Gorsium - Pompei

Ismét egy remek kirándulást szervezett az ARÉV Baráti Kör elnöksége, mégpedig a közeli táci Gorsiumba, ahol egyben az ideiglenesen berendezett „Élet és halál a Vezúv árnyékában”c. Pompeji kiállítást is megtekintettük.

A busznyi utas a szokásos helyről, a Kamarától indult el a közeli Tácra 2017. június 19-én. A nyári hőség ellenére jól bírtuk az érdekes tárlatvezetést és a római-kori sétát a lelkes Kovács Dóra tárlatvezető kisasszony segítségével.

A Pompeji tárlatvezetéskor megtudtuk, hogy a Vezúv kitörése miatt, közel kétezer éve, Kr.u.79-ben város néhány óra alatt eltűnt a föld színéről és több méter vastagságban temette be azt a vulkáni hamu. A 16. század végén véletlenül, a Sarno folyó szabályozási munkálatai közben leltek rá az első falmaradványokra és a hivatalos ásatások a 1748-ban kezdődtek el. Pompeji ma Olaszország egyik leglátogatottabb turisztikai célpontja, a romváros a világörökség része. A tárlat megtekintése során megismertük az egykor virágzó város katasztrófáját, az ott élt emberek életét, mindennapjait, eszközeit, szerszámait, kulturális és kikapcsolódási szokásait és a gladiátorok világát.

Gorsium

A túravezetőnktől megtudtuk, hogy  1958-ban kez­dő­dtek Gorsiumban  a fel­tá­rá­sok, amelyek folyamatosan meg­te­kint­he­tők. A fel­tárt ro­mo­kat kö­rül­ve­vő park­ban az elő­ke­rült kő­em­lé­kek lát­ha­tók, a leg­je­len­tő­sebb le­le­te­ket ál­lan­dó ki­ál­lí­tás mu­tat­ja be. A IV. században épült erődfalat tekintettük meg először, amelyet több négyzet alakú oldaltorony vesz körbe. Az erőd falán belül, az erődfalhoz építve több kisebb, többnyire egy helységből álló lakóház helyezkedik el. Ezután láttuk még a kelet-nyugat irányú „decumanus maximus” nevű főutcát is. A kapu előterében fekvő, még fel nem tárt épület rendeltetését a régész szakemberek még sem ismerik - esetleg vámépület is lehetett- mondta Dóra kisasszony. Továbbhaladva láttuk még a városfalat és a helytartói palotát is.

A gorsiumi kirándulásunk legvégén egy kiállító terembe értünk, ahol római kori tárgyakat, edényeket és freskódarabokat láthattunk. Nagy János